Nuffnang

Monday, September 20, 2010

update & insomniakah saya?

Salam dan hai semua....

Saya dah kembali menjadi 'anak tunggal' kat rumah ni. Tinggal saya seorang sahaja menemani bonda dan ayahanda. Yang lain dah kembali bekerja dan si bongsu kembali ke asrama. Macam biasalah, rutin pun bertukar seperti sedia kala. Menjadi suri rumah dan membuat segala kerja2 rumah. Bonda pun dah tak larat sangat kan. kerja2 memasak kalau bonda tak larat sangat barulah saya ambil alih sepenuhnya. Kalau bonda larat, saya hanya jadi pembantu. yelah, menu masakan biasanya ayahanda yang tetapkan. :) Ayahanda dah selalu sangat mengidam sekarang ni. Nak masak pun kena ikut apa yang dia suruh letak, apa yang tak harus letak. Ok. anak solehah haruslah ikut perintah. ")


INSOMNIA!




Baiklah, hari ini entri sedikit berinfo. Hasil google saya dapat serba sedikit. (Sejak akhir2 ini memang sangat rajin google, segala2nya kan terletak di hujung jari). Insomnia ni adalah dimana seseorang mengalami susah tidur ataupun kalau tidur tidak nyenyak.

Ada 3 jenis penyakit insomnia ni;
Susah tidur, Terbangun di tengah malam & Bangun lebih cepat!
DAN ada banyak sebab sebenarnya yang menjadikan seseorang itu sukar tidur.

Apakah motif hakiki saya bercerita tentang insomnia ni? padahal saya ni sebenarnya memang kuat tidur dan pantang ada bantal! kalau ada bantal, tak ada katil empuk pun saya boleh terlelap dan lena sehinga berjam2. Dasyat tak? encik tunang pasti arif benar tentang itu. Kadang tengah2 bercakap di telefon pun saya boleh tertidur. Hihihi. Itu kalau dah tahap penat sangat la.

Sebenarnya dah 2 malam berturut2 saya susah nak tidur. Bila jarang2 situasi begini berlaku memang jadi pelik la kan. Malam yang pertama tu, jam 4 pagi baru boleh lelap. Malam kedua, jam 2 pagi baru hanyut dibuai mimpi. itupun, setelah hampir 2 jam bergelap di atas katil. Mata terkebil2 dalam kepekatan gelap. (Tapi ok juga, dapat muhasabah panjang sikit sebelum tidur, hehe).


Pikir. dan pikir....


Rupanya.... saya terminum NESCAFEE secawan pada waktu maghrib malam tu. Tapi tak sangka rupanya penangan nescafee pada malam tu membawa mata saya segar membulat sehingga 4 pagi wei! Sangat tak puas hati sebab nak sangat tidur masa tu. Malam kedua, disebabkan TIDUR siang beberapa jam. sehinggakan 2 jam terkebil2 di atas katil sehingga tidur.



Ada kaitan lagi tak?




Ada!

Eh, kan nescafee tu ada kafien. Bukan ke orang berdiet tak boleh minum kafien? Sah. Sah. Saya dah langgar pantang. DAN bukan kah orang berdiet tak boleh tidur banyak? :) Sah lagi. Saya dah langgar pantang. Tidur melebihi menjadikan muka agak bulat dan berisi. Dan itu paling saya tak suka.

Jadi, nak kurus tak boleh minum kafien, tak boleh tidur banyak. Barulah tak ada masalah insomnia. Haha. Abaikan jika kesimpulan saya ni mengandungi unsur2 kecurigaan~






Selamat berdiet kembali buat sesiapa yang sudah naik berat badan sepanjang raya ini! (pesanan buat diri sendiri juga)






1 comment:

Ku Tak Sempurna said...

errr.. alaaaaaaaa...


.
.

patutla muka ni bulat... ok.. lepas ni nak kurangkan tido....


.
.


kroohh.. kroohhh


taip komen pun bole tido.. nmpk sgt kuat tido



selamat berdiet awak.. jgn diet sgt2... nanti kita jeles :D