Nuffnang

Sunday, January 10, 2010

DIET

Tajuk dan kisah kali ini saya kira pengakuan yang paling berani. hehe.. ya! DIET. DIET yang akhirnya akan mengurangkan berat badan saya ini. Ini antara azam yang setiap tahun pastinya tidak pernah saya tak buat. tapi, akhirnya setakat di bibir saja. agak berat sebenarnya hendak kupas perkara ini lebih terperinci sebab saya takut. takut hasilnya sama juga. TAPI sekarang tidak lagi. saya dah cukup mengumpul semangat, sudah cukup menghalakan fikiran saya supaya mencapai sasaran. saya dah punya sesuatu yang dapat merangsang sel-sel otak saya supaya tak ingat lapar dan tak ingat makan! itu yang penting.

Saya mulakan sasaran ini dalam masa berada di rumah. ya, sedang bercuti. Oh! bukan mudah sebenarnya. Macam-macam komen dan pendapat saya terima. Ada yang membangkitkan semangat, dan ada juga yang membuatkan saya hanya selesa berada dalam keadaan seperti ini. tapi walau apa pun, saya dah nekad! sudah 3 minggu saya tak menjamah nasi. Tentangan paling utama, macam biasalah daripada ayahanda dan bonda saya. ayahandalah terutamanya. hehe.. saya tahu, ayahanda memang cukup-cukup risau kalau anakandanya tak menjamah nasi. sebab itulah saya dah cukup bulat sekarang ini.


AYAHANDA:
Ayah tak setuju diet tak makan nasi macam ni. nasi bukan tak boleh makan, tapi makanlah sedikit. Nanti sakit, pengsan kan susah. tak payahlah nak dera sangat diri tu... (dan berderet-deret lagi lah...)


Saya di rumah, jadi 'anak tunggal'. Adik bongsu di asrama. Jadi, setiap kali waktu makan sayalah yang sediakan. saya yang hidangkan. boleh bayangkan setiap kali tu jugalah saya berhadapan dengan nasi dan lauk pauk tu? tapi saya buat-buat tak nampak je. kononlah. dalam hati, Ya Allah...... hehe. setiap kali itu jugalah ayah menyebut perkara ini. suruh saya makan nasi. Aduh, kalau tak tahan godaan sudah lama saya tewas agaknya. DAN setiap kali itu jugalah saya jawab bersama hujah-hujah yang mantap. supaya ayahanda benar-benar tahu yang anaknya ini hendak juga kurangkan berat badan ni. Ayah.. ayah.. Ya, saya tahu cara ini kurang tepat. tapi untuk dapatkan hasil yang memuaskan, nasi dan hidangan berat yang lain perlu dihentikan buat sementara waktu aje. bila dah kembali maintain, semuanya itu boleh diambil semula dalam kuantiti yang terkawal. Bonda pula biasa-biasa sahaja. Tapi cukup kagum pada saya yang tiba-tiba boleh berkeadaan sebegitu. yelah, bonda faham sangat saya ni macam mana.


Si A:
Awak, tak payahlah kurus. Tak cantik awak kurus!
(Yang ini tak tahulah, mematahkan semangat ataupun membanggakan diri saya supaya terus kekal cantik hanya macam ini. apapun, terima kasih. saya suka juga komen macam ni sebenarnya.. ;)


DAN
SEBENARNYA


Saya punya seseorang yang setiap hari tidak jemu membuahkan semangat dalam diri saya supaya mencapai apa yang diidamkan tu. Saya berazam hendak kurangkan 15-20kg. huhu.. banyak sungguh kan? Yelah, siapa suruh saya kumpul kilo yang tak diperlukan tu lama-lama? Dia P.A. my personal assistant. Terima kasih banyak! Dia pakar rujuk saya. yang ini boleh makan tak? yang itu boleh makan tak? dan dia tak pernah jemu menjawab segala pertanyaan saya bersama sebab-sebabnya sekali. waah, tak sia-siakan? Ramai juga rakan-rakan yang beri sokongan, katanya tak sabar hendak lihat perubahan saya nanti... :)

Dalam masa 3 minggu ini, saya dah pun berjaya kurangkan 5kg! masih tak puas hati sebenarnya. sebab sasaran tepat mahu kurangkan sehingga 9kg dalam 3 minggu ni.. apapun, untuk pertama kali rasanya 5kg pun sudah memadai. Lepas ini kena kerja kuat lagi. INSYAALLAH.. itupun sebenarnya sudah cukup gembira. sebab sejak bertahun-tahun sudah, susah sangat hendak turun, walaupun 1kg!

Bersenam? ada jugalah. Senamrobik seorang diri di rumah. mujur tak runtuh rumah saya. hehe.. Dan setiap hari perlu cukup minum 2.5 liter air kosong. banyak tuh! sampai kembung perut dibuatnya. Santapan lain, sup sayur dan buah..


.hari tersebut saya serba hitam lagi. berjubah hitam. hitam dari atas sampai bawah. purse pun hitam. Ada juga mata memandang, pelik ke? hehe.. apa-apa jelah. sedikit anggun mungkin?

2 comments:

cempakasilver said...

..waah bgus2 cayunk..
mst cayunk btambah2 anggun skrg..bsenam pun ag bgus..xknla smpai runtuh..cayunk ni ada2 jew..cm biase amalkn diet yg seimbang k..klu cayunk sakit sbb diet xbtol..ciap cayunk tau..cyg tarik ag telinga tue..heee...

~much Love~

mawar @};--- said...

huhu.. takdelah bertambah anggunnya lagi sekarang ni.. biase2 je.. 5kg dah kurang, tapi fizikalnya tak nampk sgt. oh, tak tahulah dmana yang kurangnya. masih bersabar ni..
yela cayunk, cyg xde la gila sgt nak kurus neh.. diet dgn betul dah ni pun.. hehe..

tq.