Nuffnang

Friday, April 17, 2009

coklat dan emosi

- ...pilihan hati: cadbury... -

minggu lepas dpt cadbury dr s'sorg.. tima kasih... siap bg stok utk bekalan exam lg.. lagipun mmg dah paham sgt aku ni mcm mane.. hiii.. pas2 kalau tambah 'bulat' nanti jgn marah la ye.. ;) coklat pilihan hati smestinya cADBury.. rasenye memang sukar utk aku gambarkan.. bagi aku, coklat blh mempengaruhi perasaan dan juga mood aku.. sebab tu lh, waktu tensen2 skit, x salah menikmati coklat yg best sgt ni.. asalkan jgn terlalu melebihi.. tambah2 lagi waktu study exam ni, benda ni patut jadi keperluan... at least sbg penenang utk otak yg keletihan dan juga mengembalikan mood aku yg sering nak marah2 kat org sejak 2 menjak ni.. (xtau knp)... sensitif.. tapi harap2 jgn la jd t'lalu sensitif pulak.. aku jgk yg susah nanti..

Nak tahu knp?
... Nikmat yg kita rasa semasa makan coklat adlh disebabkan pengeluaran kalenjar t'tentu iaitu zat serotinin dlm tubuh kita yg dapat mengurangkan rasa sakit, meningkatkan mood, memulihkan emosi dan juga membuatkan kita rasa segar dan tenang. Jumlah kalenjar yg dihasilkan oleh tubuh kita tdk cukup utk mengurangkan rasa sakit ataupun meningkatkan mood s'sorg.. jadi, besar kemungkinan gabungan antara rasa, kandungan khasiat dan ramuan psiko-aktif coklatlah yg menjadi pendorongnya.....

Jadi, utk kawan2 yg agak2 nak rs lbh relaks skit masa stdy.. nikmatilah coklat bg mengurangkan kerisauan dan mengembalikan mood anda... :) selamat mencuba...

ade lg tak sape2 nak hadiahkan cadbury? hehe...

4 comments:

CJ said...

waaaahh.. aku suka coklat jga. nk mintak sket cadbury?. hehe

CJ said...

ops! lupa nk ucap. hehe.. slmt dtg ke dunia blog yg pelik, misteri dn warna warni. hehe

aKuziEMa said...

lalala...
nk g curi coklt jaa...

Mawar Maizza said...

CJ..
time kasih..
sy masih baru d dunia blog ini..
apepun, sy cuba yg terbaik...
;)