Nuffnang

Tuesday, December 7, 2010

Adik pun akan berhijrah la kakak

Salam Maal Hijrah 1432...


Harap semalam kita semua dah selamat membaca doa akhir tahun & juga doa awal tahun. =) Mudah-mudahan kita memperoleh keberkatan hidup. Mudah-mudahan setiap apa jua perkara yang kita buat mendapat keberkatan. kerana berkat itu penting. Dan semoga kita juga bebas dari segala bisikan syaitan yang direjam. Semoga kita dipelihara daripada fitnah-fitnah syaitan. Semoga tahun baru yang kita tempuh ini memberi sejuta kemanisan. Amin..


.
.
.
.
.
.
.
.


Ada satu kisah. Kisah ini kisah benar. Kejadian petang tadi. Tadi pergi rumah kakak. Sambil tu di dapur sempat sembang kosong. Macam mana la boleh terkeluar topik tu tiba-tiba*



Kakak: Dah 24 kan? *Sambil sengih-sengih. (Soalan dia tu macam dia tak percaya adik dia dah 24. Sampai hati kakak!)
Adik: Haihh. Aah. 24 la.
Kakak: Tahun depan kahwin 25?
Adik: ... Aah la ek. 25. ??
Kakak: Hahaha. *tiba-tiba gelak.
Adik: Hahaha. (Adik pun gelak sama pasal tetiba rasa dah tua benor). 25 kahwin. 26 baru dapat anak. itupun kalau rezeki awal kan? haha (Adik sambung gelak lagi). Berenti gelak. Ah? 26 baru dapat anak. Dah tua la baru i merasa dapat anak ye. Patut la kawan-kawan sebaya i dah kahwin ye. Hik3. Buat-buat terkejut.


Giliran si adik pulak bertanya


Adik: Dulu kakak kahwin umur berapa dah? (Adik lupa pasal masa tu dia kecik lagi...)
Kakak: 23! (Senyum bangga dia wei..)
Adik: Oh. Bersalin yg sulung umur berapa dah? (Adik lupa juga pasal anak sdara ramai..)
Kakak: Emmm. 24! Heehe
Adik: Amboi... mana aci camni.. i 24 tak kahwin lagi. u dah siap ada anak masa umur 24 ye. Nak balik paksa ayah bagi kahwin tahun ni jugak la camni! haha.



Hai kakak! kamu sungguh kejam. Haha. Tapi itula, baru rasa yang adik ni agak 'lewat' berbanding kakak-kakak diatasnya. Namun, si adik sebenarnya tak kisah mana pun. Si adik tahu, cepat-lambat mana pun percaturan hidup masing-masing dah pun ditetapkan oleh Dia.


Alaa, dah masuk tahun baru Islam pun kan hari ni. Maknanya adik pun akan berhijrah dalam masa beberapa bulan saja lagi. Hijrah yang sangat-sangat adik tunggu kakak. Berhijrah dari segi status. Berhijrah dari segi umur. Berhijrah dari segi tanggungjawab. Berhijrah segala-galanya. Berhijrah ke arah yang lebih baik...~


Semoga 'hijrah' adik mendapat keberkatan dariNya. Adik sungguh tak sabar kakak!

2 comments:

Anonymous said...

semoga adik berjaya dlm penghijrahan tersebut...hehe.

Mawar Maizza said...

insyaAllah. adik sudah sangat tidak sabar. =)