Nuffnang

Sunday, December 5, 2010

yakin akan ketetapan qadha





Seorang pesakit bertanya kepada seorang doktor psikoterapi tentang kegelisahan hidup. Doktor muslim tersebut berkata kepada pesakit tadi. "Ketahuilah bahawa Allah Subhanahu wa Ta'ala telah menciptakan makhluk dan mengurusnya. Tidak ada satu gerakan atau desahan nafas pun, kecuali dengan izin Allah. Jika demikian, mengapa harus risau dan gelisah? Sungguh Allah telah menuliskan takdir setiap makhluk 50 ribu tahun sebelum Dia menciptakannya.


Seorang adik (pada peringkat umur) pernah bertanya kepada saya.
.. "Akak percaya pada jodoh?"


Adik yang saya maksudkan, kenal saya melalui blog picisan ini. Dia silent reader dan akhirnya add saya di mukabuku. terima kasih dik! kalau dia baca entri ni mesti tersenyum. Harap dia tahu dialah yang saya cuba maksudkan. Soalan tadi diajukan masa sembang-sembang di mukabuku.


Soalan yang dia ajukan pada saya tu cukup mudah dan ringkas TAPI entah kenapa cukup-cukup menyentuh hati. Bila dengar perkataan 'jodoh' saya rasa sebak. Dan masa tu saya rasa terbuka hati untuk luahkan kepada adik tu apa sebenarnya jawapan saya disebalik soalan ringkas dia tu. Huh, puas hati seketika. Walaupun tak terluah secara total dan saya tahu memang takkan berlaku sesi luahan secara total dimana-mana pun, saya dah cukup lega kerana rasanya adik tu mampu rasa apa yang saya rasa. Alhamdulillah, walaupun pernah diuji macam-macam. Dan susah payah menyimpan sendiri. akhirnya saya sudah dekat dengan jodoh saya. =)


Kamu, jangan anggap kita didatangi masalah kerana Tuhan tak sayang kita. Tapi, jauh disebalik itu sebenarnya kitalah insan terpilih oleh Dia untuk melalui ujian itu. Jadi, untuk apa bersedih. untuk apa terlalu mengikut perasaan. kerana kita tahu, Tuhan takkan beri ujian yang kita tak mampu nak tanggung. OK? Berpeganglah pada prinsip itu. Moga-moga kita mampu membina hati yang lebih kuat.


Memang bukan mudah nak bina hati yang kuat! Berpura-pura di depan orang yang kita ni kuat sedangkan di dalamnya, kita sebenarnya sangat-sangat tak bermaya? Itu sudah bagus. Saya cukup bangga kalau mampu buat macam tu. Sekurang-kurangnya, kita sudah mendapat pencapaian hebat untuk diri sendiri! Bermain dengan soal hati, cabarannya dengan soal jodoh. tak ada satu perkataan pun yang mampu saya nyatakan secara tepat. Cuma, kalau kamu sendiri yang lalui, pasti kamu tahu. Masam manis, pahit tawarnya.




Semoga hidupmu selalu indah
selagi kehidupan manusia lainnya terasa pahit.
Semoga engkau sentiasa nyaman
selagi banyak manusia merasa hidup tertekan.
Jika cinta yang kau miliki adalah cinta sejati
maka segalanya akan menjadi mudah.
Setiap yang berada di atas tanah adalah tanah juga.


***

Tiba-tiba buat entri macam ni. Dah berkurun menampakkan manis. Sekali sekala tunjuk pahit secara tersurat. Hehe. Masih mampu tersenyum. Alhamdulillah....






No comments: