Nuffnang

Monday, December 13, 2010

Hijrah pertama



Assalamualaikum!



Saya mahu menulis. Tapi macam tak tahu nak mula dari mana. Terlalu banyak yang terbuku di hati dan dalam kepala ni. Saya cuba yang terbaik. Sebab kalau tak menulis rasa macam tak meluahkan la pulak kan. =)



Cuti 2 minggu saya dah habis! Rasa macam cepat betul. Dalam rasa tak sabar tu juga sebenarnya banyak rasa: Eh, betul ke aku ni..?. Dan semalam saya dah pun selamat berada di tempat baru yang serba indah (walaupun hakikatnya saya saja yang tahu). Kali ini terpaksa susahkan ayahanda dan kekanda lagi. Hantar anakanda ke tempat baru. Sebab tulah kadang rasa tak percaya yang saya ni dah masuk alam kerja dah. Sebenarnya, dalam hati ni masih rasa muda dan remaja, macam budak sekolah jiwanya. Dimanjakan? tak sangat. Tapi perhatian yang cukup tu sudah cukup membuatkan saya rasa saya ni masih anak kecil. haha. OK! sedar diri dah cukup-umur-dan-menjadi-dewasa. Layanan dari ayahanda dan bonda cukup hebat! Dah tiba masanya saya kembali membalas jasa. insyaAllah!



Petang semalam dah usai tengok2 rumah baru kami keluar pusing-pusing kawasan sini. Ummm.. cukuplah dapat pusing-pusing buat hilangkan rasa berdebar nak menghuni tempat orang kan. Rumah baru ini selesa. Tapi ada banyak benda yang buat kami rasa macam tak berapa nak tenteram untuk terus duduk disini. Tak boleh nak cerita banyak pasal kami pun diberi hint sahaja. Tapi syukurlah, mungkin dah cukup buat kami mencari yang lebih baik.



Petang tu kami singgah solat di Masjid Rompin. Jumpa pulak kawan lama abang. Dan disitu jugak saya dijemput oleh seorang-kawan-yang-baru-kenal, tapi dia lain sekolah dengan saya untuk ke rumah dia. Mulanya, ayahanda menolak atas alasan tak mahulah menyusahkan keluarga kawan tu kan. Tapi beria2 kawan-baru tu mengajak. Akhirnya, kami pergi jugak. kenal-kenal keluarga. Sebenarnya yang lebih bertuahnya saya disuruhnya duduk di rumah keluarga tu sementara cuti sekolah ini dan asrama kosong. Budak-budak SPM dan STPM bakal tamat dalam minggu ni jugak. Waah! sebenarnya serba salah pasal lama juga kan terpaksa menumpang. Tapi syukur lagi, keluarga tu betul2 ikhlas dan bersungguh ajak kami tinggal dengan dia pasal bimbangkan kami dan bimbangkan makan minum kami! waah. tiba-tiba rasa bertuah jumpa orang yang baik-baik. Rumah tu agak jauh untuk dicapai dengan berjalan kaki. ke sekolah. Mereka offer lagi transport. Berganda-ganda kan murah rezeki?



Malam tadi tidur di rumah warden. Berani pasal ayahanda dan kekanda ada. Malam ini? kami mahu keluar. Tak sanggup nak bermalam-berdua pasal rumah itu besar untuk dihuni 2 orang 'manusia'. Jadi, hari ini bermulalah secara rasmi saya menghadirkan diri ke sekolah! Tapi masa dalam perjalanan ke sini semalam, dapat mesej dari si Haini yang lagi skema bunyinya: Esok bermulalah kerja kita sebagai penjawat awam. Hi hi. Apapun, itu semua sama.. yang penting hari pertama ni diberi peluang oleh Dia untuk memiliki gelaran 'cikgu'. Dah dengar perkataan itu dari mulut pelajar2 skolah baru ini yang tinggal beberapa kerat je.



"Cikgu.. cikgu ni cikgu baru ye?"
(Dalam kalut-kalut nak masuk dewan peperiksaan. Hari ini kertas Seni Visual. Nampak mereka lebih sempoi. yela... nak masuk dewan untuk melukis dan mewarna kan. Bukan kena hafal macam-macam pun)


"Cikgu.. cikgu ajar apa?"
(Sempat lagi nak tanya w/pun tahun depan tak sempat nak berguru dah)


"Cikgu.. jemput makan"
(Masa lalu sebelah dewan makan. Tapi sayang, masa tu dah isi perut)



Apapun, dalam berat hati saya sebenarnya jauh lebih bahagia disini. Alhamdulillah. Hati kian terubat. Thanks to my sayang kerana sudi mendengar segala luahan rasa yang berbaur hari ini. Semoga dapat menjadi pendengar setia saya sehingga akhir hayat. Rasanya terpaksa tinggalkan rumah baru untuk menumpang di rumah keluarga kawan-baru-yg-lain sekolah-itu. Mereka sangat baik.


6 comments:

suzie said...

alhamdulillah..Allah permudahkan segala-galanya..hope i pun akn ikut jejak langkah u itu..ade x makcik2 nk offer ank die agaknye kat aku..hak3

Ku Tak Sempurna said...

cikgu, selamat mengajar. :) siapkan diri. pelbagai kerenah budak2 nanti

Mawar Maizza said...

Suzi: xyah nak ngade. makcik tu offer kat i je anak dia. haha. tula.. pasni aku akan berhijrah lagi. dlm masa tdekat. umah tu berhantu la. haha

Mawar Maizza said...

KTS: tq...harap semua ok. mmg bnyak nak kena blajar. budak zmn skrng mmg mcm2. huhu.

suzie said...

aik??bkn dok asrama ke?umah berhantu?dh prnah nmpak ek??he3

Mawar Maizza said...

itu la pasal. aku pun ngah pening ni. nanti aku PM ko crita. umah warden tu la aku xnak duduk. skrg menumpang umah family kawan.