Nuffnang

Wednesday, February 17, 2010

muhasabah

.ini buku persediaan mengajar saya.

Al-kisahnya buku persediaan mengajar ini menceritakan segala2nya. melengkapi hidup saya hampir sebahagian. Sudah genap sebulan saya di SMK Pusing. Genap sebulan juga saya menempuhi liku-liku hidup bergelar guru pelatih disini. Walaupun baru sebulan. Macam-macam sudah saya tempuh. Ada bahagia. Ada duka. Ada ceria. Ada tawa. Ada benci. Ada hidup. DAN ada pengalaman.

Itu baru sebulan. Kadang saya rasa lemah semangat. Semangat saya entah melayang kemana-mana. Saat merasakan diri tak mampu, saya menangis. Saya biarkan air mata tu gugur di pipi. Habis menangis, saya bentangkan sejadah. Duduk lama-lama. Muhasabah. Minta ketenangan dari Tuhan yang Maha Pemurah. Saya cuba positifkan diri dan fikiran saya. Tapi itu kadang-kadang jela.. Bukannya selalu. Saya bahagia disini. Bahagia dikelilingi orang-orang berpengalaman yang sambut baik saya. mengalu-alukan kehadiran saya. Seronok bila ada rakan seperjuangan yang bertubi2 mengokong dari belakang. Beri semangat.

Tinggalkan kisah itu.

Gambar di atas tu, buku persediaan mengajar saya. Hari-hari duk mengadap buku ni lah. Sampai tak ingat nak makan. Sudah lah waktu makan saya pun terhad, tambah pula dihujani bermacam perkara. Selera pun terbantut. Tidur? Sungguh tak cukup waktu tidur. Tapi, kadang tu bila rasa tak larat sangat, saya curi masa juga berehat sekejap, melelapkan mata buat seketika, untuk teruskan kerja-kerja yang berbaki. Agak menyesakkan fikiran la.. :)

inilah jadinya waktu saya berkampung. mujur ada meja kecik tu. Lappy & Fon yang sedondon hijau. Sekarang mengira hari lagi. Masih ada 3.

No comments: