Nuffnang

Wednesday, February 9, 2011

bonda......

Fuhh. saya mahu amik nafas tanda sedikit lega. Sebenarnya malam ni tengah kumpul mood nak menulis. punyalah macam payah kan nak tulis blog sekarang ni. Kadang dah buka facebook, jenguk blog sekejap. Lepas tu, agak-agak macam malas terus tekan tanda X. =)

Sejak balik Besut, rasa tak berapa stabil. Semalam kat sekolah tiba-tiba rasa sejuk macam nak demam. Mujur kat dalam kereta saya ada letak shawl yang boleh dibuat selimut tu. Jadi, tengah hari semalam berselimutlah saya kat dalam bilik guru tu. Pening-pening tapi gagahkan juga masuk kelas mengajar. Nak cakap kat budak suruh buat kerja sendiri macam tak sampai hati pulak. Jadi, mengajarlah jugak. Huhu. Dah pun beli ubat migrain. Sebijik rm 1.80. Entah la, saya tak pernah makan ubat tu sebelum ni. OMG, lagi satu bila dah sakit kepala macam tu, saya memang alergik pada bau2an dan cahaya. Paling teruk bila masuk bilik sendiri, ada bau wangi pun rasa menyampah! haha.

****

Sebenarnya, saya juga sedang menghiburkan hati sendiri. Dalaman saya sedang bersedih. Saya rindu bonda saya... Saya rasa jauh dari dia saat dia sedang sakit macam ni. Bonda sakit teruk lagi dan kritikal kat hospital macam 6 tahun lepas. Cuma, semalam dapat mesej dari abang saya kata bonda dah boleh pindah ke wad biasa dari CCU, pun dah buat saya lega sikit. Walaupun kalau tengok keadaan bonda macam masih lemah, sekurang2nya itu dah ada tanda positif kan.

Minggu lepas cuti sekolah seminggu. Lebih kurang sembilan hari. Hari sabtu saya sampai rumah, bonda masih boleh sambut kepulangan saya. Esoknya dan hari2 berikutnya, bonda langsung tak boleh duduk apalagi nak berjalan. Ohh Tuhan. saya ingatkan itu sakit2 biasa aje. Beli ubat itu ini, tak jugak hilang sakit. Masa tu bonda hanya mampu makan dan solat sambil baring aje. Serius kami adik beradik memang ingatkan bonda sakit biasa2 je.

Petang Rabu tu, tragedi yang cukup memberi kesan pada saya. Saya lihat dengan mata sendiri saat bonda saya sesak nafas ibarat bertarung nyawa. Terkejut! Masa tu memang ingat tak mampu jumpa bonda lagi....... Tubuh bonda dah hampir biru. kelam kabut tunggu ayahanda balik dan masa tu mujur ada abang ipar tak lepas dari sisi telinga bonda ucap kalimah 'lailahaillallah...". Sungguh, saya rasa serik nak ingat kejadian waktu tu. Tunggu ambulans agak lambat, akhirnya pakat jugak adik beradik usung bonda dan bawak ke hospital besut.

Saya sempat jaga bonda satu malam di wad hosp Besut tu. Esoknya, bonda terus dirujuk ke hospital Kota Bharu. tengah hari tu memang bonda tambah kritikal.. terus dimasukkan ke unit CCU. 6 hari jugak bonda di CCU baru lah dipindahkan ke wad biasa. Syukur! Harap itu tanda positif.

Saya jauh disini. Tak mampu nak usap dan cium kepala bonda setiap hari lagi... Cuma, dari jauh saya mampu doakan kesihatan bonda pulih seperti biasa. Saya harap sangat bonda dipanjangkan umur. Saya tak puas lagi nak berbakti pada bonda. Bonda baru dapat rasa gaji pertama saya. Saya mahu bonda rasa gaji kedua saya... ketiga dan seterusnya.. sampai bila-bila.


Ah. air mata sangat murah tika tulis entri ini!
Berikan saya kekuatan itu.
Semoga bonda pun kuat dan cepat sembuh seperti biasa.
INsyaAllah..




No comments: